De virtuele IBC 2020: anders dan anders

Redactie Shows

Archief Media Detail 306-2020
Ook bij de Internationale Broadcast Convention (IBC) sloeg het Corona-virus toe. Van een grote fysiek bezochte beurs naar een 365 virtuele showcase, Daily, podcasts en bulletins. Niettemin veel nieuws, trends, intrigerende producten en verrassende ontwikkelingen. Media Detail geeft een redactionele bloemlezing.

Het Coronavirus dwingt de anders fysieke standhouders nu om hun producten en diensten online in interactieve showcases te etaleren. Een soort ‘thuiswerk-beurs’ met online te volgen seminars dus. Je kunt hierbij persconferenties volgen, met de makers/aanbieders op afstand praten, instructiefilmpjes starten en ook zaken remote uitproberen. Het is allemaal even wennen maar het werkt. En de vele bulletins, podcasts en Daily-publicaties houden je elektronisch op de hoogte van hetgeen er speelt.
En over thuiswerken gesproken: Vele editors, geluidtechnici, producers en journalisten werken tegenwoordig gewoon thuis in een streaming workflow! In de cloud monteren wordt heel gewoon. Men spreekt al van de Cloud Opportunity. Daarnaast is het produceren van AV-materiaal op maat voor de kijkers thuis een hot item.
Niet alle gebruikelijke standhouders waren dit jaar virtueel aanwezig. Bedrijven zoals Panasonic kozen er voor om hun producten elders op andere wijze te etaleren.

Van 4 naar 6, 8, 12 of 16K?
De race om het aantal K’s bij video gaat elk IBC-jaar weer voortvarend verder. Is UHD 4K inmiddels de hoofdmoot (behalve voor streaming toepassingen) geworden en beschikken al meerdere camera’s over 6K oversampling dan wordt het nu tijd voor 8K, 12K en zelfs 16K. De tot 2021 uitgestelde Olympische spelen betekenen de algemene doorbraak voor 8K. En vanuit het oogpunt van de bioscoop komen nu al 10-12K en zelfs 16K in beeld.
Voorlopig heet 8K nog Super UHD resolution maar dit formaat is inmiddels al overtroffen door 12K en 16K. Overigens gaat het bij de hoogste resoluties voornamelijk nog om camcorders en systeemcamera’s en een aantal montagepakketten. De hardware mixers lopen hierop nog enigszins achter. En de objectieven zullen voor boven de 8K nog meer in hun optische mars moeten hebben.
Waarvoor worden dergelijke hoge videoresoluties dan wel nietgebruikt? En beter tv-beeld in de huiskamer is eigenlijk alleen van nut bij zeer grote flatscreens of het er bovenop gaan zitten om alle minuscule details te kunnen zien. Belangrijker is dat je met 8K de hoogste masterkwaliteit schiet en het opgenomen beeld makkelijk in meerdere 4K of 2K delen kan opsplitsen of verder inzoomen zonder merkbaar kwaliteitsverlies.
Een bijkomend voordeel van dergelijke hoge videoresoluties is het zogenaamde hyperealisme. In feite het vastleggen van alle fijnste lichtval, dynamisch bereik, kleuren en details.Er wordt ten opzichte van hetgeen het menselijk oog waarneemt niet meer gemist of weggecomprimeerd. Het gevolg is natuurlijk wel dat je enorme RAW-bestanden maakt die zware verwerkingssystemen nodig hebben. 12K en 16k zijn vooralsnog high-end resoluties voor het big screen in de e-bioscoop en Virtual Reality.
Blackmagic Design toonde op de IBC al voortvarend een 12k URSA Mini Pro Camcorder voor rond de € 10.000,-.Dat is niet alleen een hoogstandje maar ook nog eens relatief betaalbaar. Canon lanceerde de EOS R5 die in 8K RAW kan opnemen zij het wel in duur beperkt door de warmlopende beeldsensor bij de hoogste resoluties. Inmiddels is hiervoor al een cooling kit van Tilta voor te koop.
Panasonic heeft inmiddels de S5 in haar geruchtmakende full frame S- systeemfamilie. Dit type camera’s heeft een overscaling tot 6K om een optimaal 4K UHD-beeld tekunnen generen. Ook de Blackmagic Pocket Cinema. Sony Venice en RED Komodo  camera’s voorzien in 6K-opnamen.
De huidige topprestatie is een vier minuten time-lapse film in 16K (Marin Lisius) die deze productie schoot met een paar EOS 5DS. De 12.000 opgenomen beelden werden achteraf gestiched tot 15985 x 5.792 pixels. Waar te bekijken? Sony heeft al een 16K scherm…

Systeemcamera’s speciaal voor video
De systeemcamera behoort nu zeker tot het gereedschap van het videovak. Canon met de EOS R5 en R6, Panasonic met de nieuwe S5, Nikon met de Z6 of Z7 en Sony met haar recente Alpha R 7-modellen,  fullframe 4K voert het beeldwoord.
In het kielzog van deze ontwikkeling volgen de talrijke dedicated accessoires om deze videofilmende systeemcamera’s volledig verder aan te kleden voor (semi-)professioneel gebruik. Atomos houdt gelijker voet met de trendvan 4:2:2 10 bits output in 4 of 6K. De microfoons van Røde en Senheiser, Delty of Shure zijn nog slimmer geworden. En de hoofdtelefoons zijn nu echt perfect.
Zoals verwacht ook een reeks nieuwe video-objectieven geschikt voor 8K. Nu ook als supergroothoek van Irix. Aardig zijn ook de splashproof opsteek-videolampen van Swit.

Remote productie en streaming zonder delay
De megatrends zijn en blijven het monteren en nabewerken van video op afstand en het in hoge kwaliteit stromen zonder vertraging van AV-inhoud. Veel montagepaketten voorzien al in de postproduction en groepswerk. In het eerste geval gebeurt het bewerken van videoshots al on the spot. En bij het groepswerk werken meerdere journalisten editors en geluidsmensen tegelijk op afstand aan hetzelfde project. De slogan is: “Collaborate, Create and Innovate (Microsoft).”
Al eerder deed de postproduction in de videofilmende camera’s zijn intrede. Ingebouwde LUTs, v-Logs en ingebouwde videoprofielen bij de vleet. Steeds meer videopnamen staan meteen al in de juiste kleur, sfeer, soundset en AV-formaat voor de eindgebruiker.
Het zonder haperen en veilig streamen van videocontent is gewoon een must. IP-protocollen en packets zorgen voor de aflevering van videomateriaal op de juiste plaats, tijd en gewenste vorm. Encryption versleutelt de inhoud. En van delay (vertraging storend bij live) is eigenlijk vrijwel geen sprake meer.

Mojo
Mojo staat voor mobiele journalistiek en maakt momenteel een grote groei door. Het aantal opnamedevices, microfoons, draadloze streaming-interfaces plus protocollen, recorders, hoofdtelefoons, videolampjes en andere bijbehorende accessoires groeit als kool.
Van Mojo bestaan er meerdere vormen. Als eerste het beeld van de journalist in het veld die met slechts één opnameapparaat gebeurtenissen verslaat en interviews doet. De aldus gemaakte reportageclips gaan rechtstreeks in het juiste formaat naar de newsroom (digitale redactieruimte) voor een live of online na te bewerken uitzending.
De camjo is zoals de naam al aangeeft een camcorderjournalist. Een eenmans- cameracrew die zowel het beeld en geluid als de verslaglegging plus het verhaal verzorgt. Sinds jaar en dag het domein van de kleinere camcorders met draagbeugel maar tegenwoordig ook steeds meer van de videofilmende systeemcamera.
Aparte genres zijn de podcasters en vloggers. De trend hierbij is steeds kleinere apparaten met een hoge kwaliteit die optimaal afgestemd zijn op het gebruik door de desbetreffende gebruikersgroep. En met de komst van 5G gaat het allemaal weer sneller en groter.

Optimaal TV kijken op het mobieltje
Natuurlijk kijken wij al jaren tv en andere videoclips op de smartphone. Toch bleven er wel beperkingen bij het weergeven van het juiste beeldformaat en een goede geluidskwaliteit. Daar komt nu een eind aan. De afspeelapps detecteren het juiste formaat en de bijpassende afspeelkwaliteit voor jouw mobieltje en geluidschip(s). Ook de verticale weergave wordt standaard. Onder andere dankzij Wildmoka.
De producers van film/videocontent zetten sterk in op gepersonaliseerd aanbod. Tv-kijken zoals jij dat wilt zonder er technisch naar om te hoeven kijken. Verder heeft vrijwel elk NLE-pakket nu een geoptimaliseerde share (delen, output) voor mobile devices.

Kunstmatige intelligentie
AI valt al enige jaren niet meer weg te denken uit de broadcast-scene. Kunstmatige intelligentie ondersteunt momenteel op de terreinen: Het selecteren van haalbare en voor de kijkers interessante producties. De distributie in de juiste vorm en op maat via IP-kanalen en kabelproviders. Tevens het oppikken van de reacties van en interactie met de kijkers.
Het optimaliseren van de werkstroom bij productie, het opsporen (herkennen) en organiseren van AV-bestanden en het uitzetten van een bepaalde manier van storytelling. Verder de postproduction (verschillende opgemaakte versies met een muisklik) en het besturen van (robot-)camera’s op afstand.
De remote video-operator krijgt het steeds makkelijker. De combinatie van AI, robotica en facial tracking bieden realtime opnamecorrecties waar geen omkijken meer naar is. Onder andere van telemetrics.

PTZ-camera’s zijn volwassen geworden
De Pan Tilt en Zoom-camerakoppen varen wel bij krappere productiebudgetten en het Corona-tijdperk. PTZ-camera’s kunnen nu vrijwel hetzelfde als een professionele camcorder, hebben een krachtig zoombereik, zijn lichtsterk en geschikt voor bewegingstracking. Je kunt er een hele ruimte/zaal/koepel mee vullen, zowel vast opgesteld als rijdend over rails of aan camera-armen. Een PTZ-systeem dekt evenementen, sportwedstrijden en shows vanuit alle hoeken. De kijker hoeft niets meer te missen. Kortom als de show must go on dan kan dat ook gewoon thuis of na afloop nog online opnieuw bekeken worden. Op de IBC waren er  hoogwaardige modellen met bijbehorende controllers van onder andere Panasonic, DogBird, PTZOptics, Avonic, Huddlcam, Lumens, Everet, NewTek en Datavideo.

Volumetric video
Het in 3D Virtual Reality live opnemen en volgen van objecten wordt Volumetric video genoemd. Doorgaans neem je dat op in speciaal daarvoor opgebouwde studio’s. Maar het kan tegenwoordig ook rijdend. Daarvoor werd een speciale Polymotion Stage Truck ontworpen door de Nikon-dochter MRMC. Naast Volumetric video tevens geschikt voor 3D stills en het creëren van volledige avatarts overal ter wereld. Het groene opnamescherm is 64 vierkante meter groot. Groot genoeg voor het opnemen van groepen individuen, sportteams en theatergezelschappen.

Veiligheid
Het beschermen van uitzendingen tegen ongewenste manipulatie door derden, diefstal van materiaal (AV-content) en het aftomen van betaalzenders door criminelen staat nog altijd stevig op de broadcastagenda. Versleuteling en het verpakken in veilige datapakketjes zijn daarvoor de oplossing. In opkomst is daarbij het protocol Secure Reliable Transport (SRT) voor AV over IP. Behalve heel veilig (bijna niet te kraken) heeft SRT ook weinig last van vertraging door het verpakken en weer uitpakken van de datapakketjes. JVC heeft nu ook haar GY-HC900, HC500 en HC550 IP-camcorders compatibel gemaakt met RST.

Tot slot
Toegegeven het was op deze IBC 2020 net als bij tal van andere beurzen geheel anders als anders. Een virtuele productbeurs kan natuurlijk nooit de sfeer en het contact op een fysieke bijeenkomst evenaren. Niettemin valt er nog het nodige van op te steken. Tip: Een aantal showcases blijft nog wat langer beschikbaar. Kijk op www.ibc.org/ibcshowcase.

Ulco Schuurmans

Informatie
IBC, www.ibc.org

Check Also
LG HBS-FN6 en HBS-FN4: zelfreinigende draadloze earbuds
LG Electronics breidt deze zomer haar audio line-up uit met twee nieuwe volledig draadloze earbuds ...