IBC 2019: highlights uit het enorme aanbod

Redactie Shows

Archief Media Detail 301-2019
Traditioneel begon in de eerste week van september weer de Internationale Broadcast Conferentie in de RAI te Amsterdam. Deze drukbezochte beurs gaat zowel over de nieuwe innovatieve AV-producten als het ontwikkelen van de huidige en toekomstige trends. Je kunt er onder andere terecht voor camera’s met hun bijpassende objectieven en hun accessoires, beeldschermen, mediaservers, projectie, montagepakketten en postproduction, luidsprekers, netwerken, verlichting, drones, luidsprekers, microfoons, statieven, kunstmatige intelligentie, domotica, opnamerobots, 3D/360 graden met VR/AR/MR, storytelling, gaming, cybersecurity en social media Wij plukten van de trends en nieuwe producten voor Media Detail een aantal interessante highlights uit het enorme aanbod.

Zoals gewoonlijk was de IBC 2019 weer rijkelijk voorzien van interessante trends en innovatieve ontwikkelingen. Naast 4K begint nu ook 6K vaste voet te krijgen. Niet zodanig als een formaat boven UHD maar om dat extra stukje pixelreserve te hebben om 4K te kunnen verbeteren via overscan, allerlei uitsneden en crops in de hoogste kwaliteit te kunnen maken en extra nabewerking of beeldcorrecties toe te passen. Je ziet 6K in camera’s van Panasonic, Blackmagic, Canon en Fujifilm opduiken. Dit zowel bij camcorders als systeemcamera’s.
8K ontwikkelt zich gestadig verder. Dit wordt wel een nieuwe videostandaard. De eerste compatibele camcorders, montagepakketten, beeldschermen en mediaservers zijn er al. De echte doorbraak wordt verwacht bij de Olympische winterspelen van 2020.

Persoonlijke content
Steeds belangrijker wordt het om de content (= het beeld- en geluidsmateriaal) af te stemmen op de individuele gebruiker. TV, film, series en entertainment op de persoonlijke maat en smaak gehuld in een eigen belevingsjasje. Op de IBC sprak men zelfs van content die zo individueel is als een vingerafdruk. Lag aanvankelijk de focus op Big Data als belangrijkste informatiebron over de kijkersgroep. Nu gaat het om de individuele metadata per afzonderlijke afnemer van tv en entertainment. Een andere term in opkomst voor gepersonaliseerd uitzenden, onder andere bij de BBC, is object based broadcasting (OBB).
Dat alles maakt de transcoding (= het omzetten in de juiste afspeelvorm) en distributie er voor de aanbieders niet gemakkelijker op. En waar gaat dat individueel afstemmen/klaarstomen gebeuren: In de cloud, lokale mediaservers of bij de kijker thuis? Zonder snelle realtime CODECs en voldoende IP-bandbreedte op de kabel of via (draadloos) internet gaat zulks niet lukken. 5G (groeit snel bij stadionsport en evenementen), glasvezelnetwerken en on the fly afhandeling door kunstmatige intelligentie (AI) zijn daar nauw bij betrokken.
Relatief nieuw is het koppelen van live en Video On Demand (VOD) in een en hetzelfde gepersonaliseerde tv-kanaal. Dit aangevuld met spraakherkenning die naast de inhoud van het gesprokene ook de stemming van de gebruiker analyseert. Zo kan de provider content op basis van de stemming voor de kijker selecteren.
Nog een aardige uitspraak over op maat: “The biggest challenge the industry faces… is understanding available data to create viewer-tailored experiences” Peter Szabo, 3SS.

Slow motion en de cloud
Slow motion en hoge framerates worden zo’n beetje standaard op de betere camcorder en videofilmende systeemcamera. Voeger zag je 60 tot 100 beelden per seconde. Momenteel al 180-240 fps of zelfs 300 fps, dat is tussen 8 tot 12 maal vertraagd kunnen weergeven. En dat niet alleen meer in Full HD maar ook steeds meer in UHD.
‘In the Cloud’ blijft terrein winnen. Dit zowel bij het distribueren van de content als het als groep-editen en bewerken van het (ruwe) materiaal. Dat heet groupwork en vrijwel elk NLE-pakket van formaat voorziet daar nu in. In een aantal gevallen blijven lokale mediaservers met hardware encoding, transcoding en instant playback of rewind sneller en vloeiender in de weergave dan de Cloud.
Een ander punt van aandacht is dat de standaard afspeelfuncties zoals play, stop, pauze en heen-en-weer-spoelen van de apparatuur van de eindgebruiker naar de Cloud of (lokale) mediaserver gaan. De apps van de smart-tv verzorgen de afhandeling daarvan.

Groeiende markten
Een groot deel van de marktontwikkeling bij broadcast en tv is gericht op de trias efficiënte workflows (productiestromen), het managen van de contentverspreiding en het verbeteren van de gebruikerservaringen. Dit uiteraard allemaal om de inkomsten van de providers te verbeteren. Dat extra verdienen aan streaming AV-uitzendingen wordt Over The Top (OTT) genoemd. Het aantal toepassingen daarvoor rees op de IBC de pan uit.
The new kids on the blok van de broadcastmarkt zijn de Esports (1 miljard euro dit jaar), telecom, OTT-sports en Rewind. Bij de Esports werd zelf een eigen toernooi in de RAI gehouden.
Rewind wordt heel interessant. In principe staat Rewind voor het terugspelen van een soort korte samenvatting op de maat en wens van de kijker. Bijvoorbeeld het samenvatten van een sportwedstrijd met de spannendste momenten. Of een compilatie van de highlights van het tv-seizoen. Er zijn al speciale Rewind-programma’s en podcasts met daarnaast door de gebruiker zelf samen te stellen c.q. op te roepen varianten.

De FAAG’s en cybersecurity
En dan de FAAG’s, Facebook, Apple, Amazone en Google. Zij profileren zich met de dag meer als interactieve broadcasters en aanbieders van entertainment on demand. Het zijn inmiddels geduchte concurrenten van de reguliere broadcasters geworden. En deze laatsten zullen zich moeten aanpassen aan de wensen en behoeften van de doelgroepen waarop de FAAG’s zich richten. Anders raak je marktaandeel en kijkers kwijt. De roep om regulatie van de social media is groot.
Bij de cybersecurity en broadcast ligt de nadruk op drie fronten. Ten eerste het voorkomen van zowel diefstal van de content zelf als de OTT-inkomsten. Ten tweede het aftappen van clientgegevens door de devices zelf of het IOT en hackers. En ten derde het eenvoudig kunnen produceren van bijna niet van echt te onderscheiden fakefilms. Allen behoorlijk zorgelijk.

Generatie Z
De generatie die geboren is tussen 1996 en 2010 wordt generatie Z genoemd. Een duidelijk te onderscheiden gebruikersgroep bij social media en consumptie van broadcast-materiaal. Zij kijken gemiddeld drieënhalf uur aan video online en laten een groot deel van hun sociale contacten en interactie met aanbieders via social media verlopen. Ze zitten meer achter hun smartphone of tablet dan oudere generaties achter de tv. Dus een generatie met een behoorlijk ander kijkgedrag en mediaconsumptie dan de eerdere generaties. Tevens is generatie Z volledig gewend aan voice-assist, beeldcommunicatie, de toepassing van AI, de mogelijkheden van VR/AR/MR en zelfs het smart home. Het merendeel van generatie Z consumeert ‘snackable’ streaming content op de smartphone of tablet. Zowel informatie als entertainment in hapklare korte AV-brokken. Rewind speelt daar al goed op in. Verder natuurlijk het domein van Instagram, Whatsapp, YouTube, Periscoop en soortgelijke diensten.
Generatie Z is naast ook wel kritisch behoorlijk gevoelig voor influencers (met veel volgers op YouTube e.d.). Social influencers en betrouwbare social media-uitgevers bepalen in belangrijke mate de contentconsumptie van generatie Z. Kortom de sociale generatie Z vereist een geheel andere aanpak om ze bij de tv te houden, daar was men het op de IBC 2019 duidelijk over eens.

Interactieve ervaringen
Een prima manier om de aandacht van de kijkers en fans vast te houden is het aanbieden van interactieve ervaringen en beleving. Dat kan al in de vorm van eenvoudige apps die de kijkers de mogelijkheid geven om te stemmen, de plot/verhaallijn aan te passen of zelf aan de programma’s deel te nemen. Inmiddels is dit het terrein van de AI geworden. De kunstmatige intelligentie helpt de kijker bij het op maat selecteren van interessante programma’s uit de tsunami van beschikbare content. Ook herkent AI de interactie, smaak voorkeuren en sfeer of emoties waarin de kijker verkeert. Zij past daar vervolgens de interactiviteit en het aanbod van programma’s en (helaas ook) de advertenties op aan. Op de IBC 2019 sprak men van “Winning audience engagement with artificial intelligence.”
En uiteraard laten ook de Virtual, Augmented en Mixed Reality zich niet onbetuigd. Met en zonder VR-bril tegenwoordig gewoon in de huiskamer of thuisbioscoop. Eenzelfde verhaal met de AI bij productie en storytelling. AI transformeert tot een creatieve editingpartner en het uitwerken van de verhaallijnen. Niet alleen bij het beeldverhaal maar tevens bij het componeren van de soundtrack. Bij voorkeur in volledige interactie met de regisseur, scenarist, produceren kritisch kijkerspanel. Op totaal door de computer gegenereerde cinema zitten we echt niet te wachten!

RAW
Het gebruik van RAW-bestandsformaten is bekend vanuit de fotografie. Het gaat om ruwe ongecomprimeerde beeldbestanden waar alle foto-informatie nog in zit. Zo kan je deze fotoshots zonder verlies van detail, kleur, dynamiek of scherpte achteraf nog helemaal verder bewerken.
Ook bij videofilmen is RAW in zwang gekomen. Zuivere videoformatie die klaarstaat voor definitieve bewerking. Regel bij de NLE de details bij de hoge lichten en diepe schaduwen, stel het dynamisch of kleurbereik achteraf bij en pas de scherpte(diepte) waar nodig aan.
Een probleem bij de oudere RAW-formaten is dat ze nogal wat opslagruimte in beslagnemen en veel rekencapaciteit van de montage/weergave-systemen vergen. Daarom hebben steeds meer camerafabrikanten voor video en eigen compacter en sneller door te rekenen/bewerken RAW-formaat ontwikkeld. Zie bijvoorbeeld bij Canon, Sony en Blackmagic of de opslag bij Atomos fieldrecorders. Dan is het natuurlijk wel zaak dat de montagesoftware deze RAW-bestanden kan verwerken.

Smart home AV-integratie
Het slimme huis is steeds meer een netwerkconfiguratie. Ging het vroeger om louter een verbindingsnetwerk voor de aangesloten domotica. Tegenwoordig betreft het de naadloze integratie met video, audio, voicecontrol en communicatie (telefoon, online, Whatsapp, etc.)
NXP benadrukte in deze op de IBC twee belangrijke domeinen voor het smart home. Ten eerste: geïntegreerde home-entertainment, het combineren van video en audio plus gaming in een en hetzelfde apparaat aangevuld voice assistent control en interactieve afstandsbediening. En ten tweede: het slimme huis als een breedband gateway voorzien van IP-internet, WiFi, NFC en straks wellicht ook LiFi. Dit alles afgehandeld door een slimme ‘homeprocessor’.
Transforming the viewing experience with voice control, oftewel stuur je flatscreen aan met spraakcommando’s. Dit zowel bij de bediening van de tv zelf als het ophalen van content (videofilms, muziek). Dat past goed bij die andere ontwikkeling: de flatscreen als besturingshub voor de domotica van het smarthome. Dit naar keuze met touchscreen, spraak of remote handcontroller. Men sprak op de IBC van smart living multi-screen entertainment platforms die de gebruiker in staat stellen om niet alleen de tv te bedienen maar tevens ook het gehele smarthome.
Het zogenaamde connected home gaat steeds verder in het integreren van video, audio en collaboration (= samenwerken, groepswerk, thuiswerken met anderen op afstand). Multi- en social media in de tv trekt de telco’s, FAAG’s en de gameproviders als een magneet aan.
Daarnaast komt WebRTC gestadig op. Dit is een opensourceprotocol opgesteld door het World Wide Web Consortium. Het stelt softwareontwikkelaars in staat om web applicaties voor spraak- en videogesprekken en p2p-bestandsuitwisseling te bouwen zonder noodzaak voor extra plug-ins of software van derden.

En bij de TV?
Daar trok Android stevig aan de smart-tv. Dit operatingsysteem zit op zes van de tien smart flatscreens. Voorop staan on demand (video, audio, games), spraakgestuurde en een groeiend aantal OTT-diensten. Dit uiteraard op hun broadcast-best op OLED en HDR-schermen met interactieve menu’s plus ATMOS of andere 360 graden sound. VR en AR huppelen daar engagerend achteraan. Bij OLED is de nieuwste ontwikkeling die van oprolbare beeldschermen.
Machine leren en Android spannen zich kunstmatig intelligent samen bij het maken van gebruikersprofielen en het selecteren van hun voorkeuren. Of iedereen daar in verband met de privacy nu even blij mee is vormt een tweede. In ieder geval geeft zo’n 70 % van de kijkers aan eerder tv te gaan kijken als het desbetreffende kanaal of programma op hun wensen is afgestemd.
Tv-kijken is al jaren niet alleen meer thuis of in de homecinema maar overal. Op het mobieltje, notebook, schermen in het openbaar vervoer en gameconsole. De vorm veranderd van het flatscreenwerk tot snel kijken met apps of rewind op elke gewenste plek. 5G maakt veel mogelijk en is volgens insiders beter dan met de satelliet.
Bij de e-cinema is Samsung de markt aan het verkennen voor een groot modulair LED-scherm in plaats van de traditionele projectie. De voordelen zijn onder andere lichtsterkers en vrijwel geen last van strooilicht vanuit de zaal. Deze ONYX LED-schermen staan inmiddels bij enkele digitale bioscopen.

Camcorders en systeemcamera’s
De concurrentiestrijd tussen de traditionele professionele camcorder en de videofilmende fotocamera’s is flink opgelaaid. Ze bestrijden elkaar zelfs in de eigen camerastal zoals bij Panasonic, Blackmagic Design en Sony het geval is. Vooral de komst van hoogwaardige cinesysteemcamera’s zoals de Panasonic S1H, Sony AR7 MK IV, Nikon Z6 en Fujifilm X-T3.
De Blackmagic Pocket Cinema Camera is er nu in de 6K-uitvoering. Aan de positionering vallen vier zaken direct op: het is nu duidelijk 6K bij de videoshots, de camera is gericht op de (compacte) cinematograaf, biedt RAW-filmbeelden (met exacte huidtint, en ware kleuren) en heeft een Super 35 mm sensor en verwisselbare EF-mount-objectieven. Kortom een prima zak- of erbij-camera voor de cineast. Eenzelfde insteek heeft ook de nieuwe Sigma fp maar dan wel fullframe met L-mount.
De Pocket Cinema Camera voorziet met de optiek in de filmische look en geringe scherptediepte met fraai zachte achtergrond. De 6K-resolutie mikt op reframing en extra bewerkingsmogelijkheden voor het videobeeld.
Bij de camcorders brengt Blackmagic de nieuwe URSA Mini Pro 4.6K G2 uit. Deze opvolger van de G1 voorziet in een beeldkwaliteit van 4.6K met eveneens een 35 mm Supersensor. Het model is duidelijk bedoeld voor de professionele en serieuze filmmaker zowel in de tv- of filmstudio als in het veld run and gun. Nieuw zijn 120 fps slow motion in 4.6K en zelfs 300 fps bij Full HD, externe harddisk aansluiten via USB-C, 12-bit RAW of ProRes op 4:4:4 of 4:2:2, 12G SDI-uit, de vierde generatie postproduction bij kleur uit de eigen Blackmagic-stal en verbeterde framerates.
Panasonic doet een sterke stap bij 8K met haar multipurpose boxcamera en aanvullende imageprocessing unit. Opmerkelijk is de toepassing van een organische CMOS-sensor met een uitgebreid dynamisch bereik. De boxcamera is behoorlijk in opkomst onder andere bij Datavideo en Marshall minicamera’s.
Sony gaat eveneens 6K met de PXW-FX9 fullframe schoudercamera. Ook hier een Super 35 mm beeldsensor en een uitgebreide (15 stops) dynamische range. Opmerkelijk is het traploos variabele elektronische grijsfilter. Het topmodel Venice is er nu met de nieuwe firmware versie 5.0 goed voor 6K op 6048 x 4032 pixels met 36 mm (zoals Sony het noemt voor 38,1 x 20,1 mm) en super 35 mm Amorfische 4K. De ideale cinemacamera voor de highend professional.
Op de Canon-stand de compacte camcorders XA50/55 en XA40 en de 4K Full Frame EOS C700FF met 5.9K oversampling goed voor een uitstekend kleur- en dynamisch bereik. Ook de EOS C500 MK II is nu Full Frame 5.9K. Bij de objectieven de nieuwe cinema prime-lenzen met de naam Sumire voorzien van een speciaal ontworpen ‘cinematografisch uiterlijk’ en verwisselbare PL-vatting.
Bij JVC(Kenwood) is het connected wat de camcorderklok slaat. Zij positioneren voor zowel de professional, gevorderde amateur als het onderwijs de Connected Cam Studio. Met 4 tot 6 IP-inputs (HD-SDI en HDMI) en ondersteuning op hun KM-modellen en NDI-support zet je zo een studioconfiguratie voor IP-netwerken op. Hierop passen alle gangbare JVC-camera’s met IP Connected aan boord, de PTZ-camera’s en het gerobotiseerde KY-PZ100-model. Live IP connected videoproductie voor de massa.
Verder ontwikkelen de POV (= Point of View of action)-camera’s zich steeds verder. Dit zowel op het gebied van resolutie (4K wordt gewoon) als vergaande miniaturisering en geschikt voor live netwerktoepassingen. En de volumetrische camera (legt 360 graden vast en meet alle objecten en hun onderlinge afstanden) voor VR en AR rukt op.

Montage
Bij de Non Lineair Editing (NLE) zetten de volgende zes belangrijke trends steeds verder door. Iedereen heeft het nu over storytelling en groupwork. Het montagepakket als leidraad of rode lijn om het verhaal van de filmaker te helpen vertellen. Dit compleet met verhaaltemplates en AI-ondersteuning. Hoe sneller en efficiënter de workflow des te beter en goedkoper in gebruik. Daarnaast uiteraard distributie en export naar alle mediaplatforms waaronder die van generatie Z.
Het al of niet in de cloud met een groep van meerdere editors of journalisten aan hetzelfde project werken is een must bij tal van producties. De postproduction werkt naadloos samen met die in de camcorders of systeemcamera’s zelf. Ook colour grading hoort er naast de V-logs en LUTs standaard bij. Bij de weergave op de tv de nadruk op HDR en speciale filmische keurweergave. En de geluidsbewerking krijgt de allure van een volledige soundtrackstudio.
Blackmagic Design brengt de nieuwe 16de versie van Davinci Resolve uit. Centraal staan daarbij de cut page-montage om snel de deadline bij de montage te kunnen halen, machineleren met de Neural Engine, gezichtsherkenning, highend Fysion colour grading, een hoogwaardige geluidstudio met 3D Sound (Fairlight) en GPU-versnelde scopes.
Edius Workgroup NFR zet zoals de naam al aangeeft op groepswerk in combinatie met het slimme veelzijdige media-archiefsysteem GV Stratus. Uiteraard werkt Edius 9.5 optimaal met alle andere eigen GrassValley producten voor videomontage en distributie. Opvallend de import van vrijwel alle RAW-videoformaten, multicam audiosynchronisatie en export van een Alfakanaal bij Apple ProRes 4:4:4.
Vegas Pro onderging met versie 17 weer een flinke update. Centraal staan een flinke versnelling van de NLE-processen, HLG HDR, optimale unified colour grading, een nog betere workflow, multiple nested timelines, smart split zonder lelijke springers, hoogwaardige audiobewerking, verbeterde GPU & hardware-ondersteuning, Optical Flow vult de ontbrekende frames bij slow motion in en ultitrack audio en multican geluidsynchronisatie.
Bij Premiere Pro onder andere automatische reframe (Plus AI herkenning van de belangrijkste beeldcomponenten), het kunnen verwerken van Blackmagic RAW videobestanden en machineleren.
Avid verbetert met de Mediacomposer the storytelling en beeldbewerking nog verder. Een continuproces van de gebruiker vraagt en wij draaien het in de NLE-software.

Audio
Een belangrijke ontwikkeling van geluid bij de thuisbioscoop betreft het integreren van ruimtelijk geluid (Atmos en Dolby) en de flatscreen zelf. Vroeger waren de 3D en surround audioprestaties van dergelijke interne speakers tamelijk pover. Nu kan menig topmodel van Philips, Panasonic, LG, Sony of Samsung zich echter meten met een middenklasse soundbar en frontspeaker.
Van een geheel andere orde is de soundboost bij esport. Elektronische sporttoernooien met gamesystemen floreren nog meer met geluid op echt klinkend stadionniveau.
De broadcastwereld gaat meer en meer over op audio via IP, AoIP. Dit van grootschalig uitzenden tot het aanbod van sound in het smarthome. De sleutel tot klinkend succes zit hem daarbij in het vijftal compatibiliteit, hoogwaardige kwaliteit, eenvoudig te realiseren, flexibiliteit en robuuste overdracht. Dat is nu ook vrijwel overal tot stand gekomen.
Broadcast meets podcast, dat wil zeggen er gaan steeds meer informatieve postcastuitzendingen online en on air. De podcast voor zowel een gewilde informatie als entertainment-bron op basis van een interviewsetting met bijpassende tunes en sfeergeluid. Rhode heeft voor de opname een kwalitatief goede en handige studiorecorder, de Caster Pro.

Projectoren
De 4K projector in hoge kwaliteit wordt voor iedereen betaalbaar en tevens geschikt voor de veeleisende home cinema. En de laser rukt op met zijn grote lichtopbrengst en lange levensduur. Epson, Panasonic, Barco, Sony en JVC stalen de show bij de IBC op het Big Screen en op de stands. Uiteraard ook weer met projection mapping. De digitale LED projectiepanelen zijn weer terug van weggeweest. En de eerste 8K DLP-projectoren zien het licht. Interessant is de koppeling van projectoren aan zogenaamde mediaserver. Die leveren tegenwoordig niet alleen de af te spelen videofilms meer aan maar besturen ook de complete zaal- en lichtshow.

Leuke dingetjes
De Insta360 One Go is een opsteekcameraatje voor Apple iPhones en iPads van slechts 20 gram. Toch zit daar een hoop techniek in zoals een 6-assige gyroscoop (FlowState Stabilisering), accuduur van 60 minuten, video (standaard, interval, time en hyperlaps en foto (standaard en interval). De versie Insta360 One X gedraagt zich als een 360 graden actiecamera op 5.7 K. Ook hier bedoeld voor iPhone en zowel video als foto. Werkt prima met een (selfie-)stick boven het hoofd.
Datavideo biedt met de KMU-200 de volledige show control onder de vingertoppen. Het gaat om een alles ineen-module voor videoswitching, streaming, audiomixen en camerabesturing. Deze module knipt via on screen-kaders de gewenste uitsnede uit het totaalbeeld van de opname camera en zorgt voor streaming encoding naar het internet. De besturing van deze miniwebstudio gaat via het touchscreen, zowel voor video als audio.
De Sennheiser Ambeo Soundbar laat letterlijk en imponerend horen wat alleen een high-end frontluidsprekermodule zonder subwoofer kan laten horen. Naast Sony Atmos en DTS:X is ook het objectbased MPEG-H voor audio aan bood. Achter de 5:1:4 klankconfiguratie zitten maar liefst dertien drivers. En dat betekent allemaal weer een stap dichterbij in de immersive sound voor de homecinema. N.B.: Ambeo is een techniek met behulp van de Frauenhofer virtualiseringstechnologie, de kenmerken van de ruimte en de weerkaatsende oppervlakken op te nemen in de 3D geluidsomgeving.
Gebrek aan een supersnelle hoge opslagcapaciteit voor AV? Geen nood want de SanDisk Extreme Pro CFexpress geheugenkaarten zijn nu leverbaar. Dit in de capaciteiten 64 GB, 128 GB, 256 GB en 512 GB. Deze kaarten halen een lees/schrijfsnelheid van 1700MB/s en 1400MB/s. Eenvoudig uit te lezen via bijbehorende USB 3.1-cardreaders. Sony en Lexar zullen spoedig met hun versies volgen.
Als laatste de robotarmen en rijdende systemen die de cameraman veel werk uit handen nemen. Een operator kan zo bijvoorbeeld meerdere camera’s in het stadion of schouwburg bedienen. Onder andere de nieuwe PTZ-camerasystemen bij Panasonic met Technopoint Tuning.

Informatie
IBC, www.ibc.org

Ulco Schuurmans

 

Check Also
eNet SMART HOME: update 2.2
eNet SMART HOME is een stabiel en veilig radiografisch systeem om intelligente gebouwtechnologie van verschillende ...