Panasonic Convention 2019: bioscoopbeleving in eigen huis

Redactie Coverstory

Archief Media Detail 297-2019
Panasonic nodigt zijn netwerk van Europese dealers al aardig wat jaren uit om in februari een aantal dagen te zien en te beleven wat er voor het nieuwe kalenderjaar op de planning staat. Media Detail is steevast van de partij, dus we reisden opnieuw naar congrescentrum Kap Europa in Frankfurt, waar de Japanse gigant in consumentenelektronica presentaties heeft voorbereid in al haar productgroepen. Ook gingen we in gesprek met Bram Wouters (Product Manager Home Entertainment) van Panasonic Nederland, omdat we ons deze keer graag vooral op de nieuwe generatie televisies van het merk willen richten.

Bram Wouters (Product Manager Home Entertainment)

Wie de cover van dit nummer goed bekijkt, ziet dat Panasonic zich in 2019 opnieuw stevig richt op een bioscoopervaring in de huiskamer. Het idee van ‘Hollywood to your Home’ gaat dan ook verder dan een slimme slogan alleen, want er is bij het Panasonic Hollywood Lab alles aan gelegen om samen met beeldprofessionals en filmmakers de best mogelijke weergave uit de nieuwe generatie tv-toestellen te halen.
Het merk is al jaren actief betrokken bij het onderzoek en de ontwikkeling van visuele beeldverwerkingstechnologieën, ontwikkeld voor alle onderdelen van het entertainment-ecosysteem: van opname en auteurschap tot en met de uiteindelijke weergave. Zie het als het equivalent van de uitspraak ‘zoals de artiest het bedoeld heeft’ die we toch vooral horen in de wereld van hi-res audio, maar er dan op gericht om de kwaliteit van het grote doek ook op het kleine scherm te krijgen. Hoewel, klein; de gloednieuwe 55 en 65-inch modellen zijn weer een serieus onderdeel van je huiskamer.
Het Panasonic Hollywood Laboratorium richt zich op digitale bioscoopondersteuning om de creatieve ideeën van veeleisende topfilmmakers te realiseren. In samenwerking met filmmakers doet het merk onderzoek naar geavanceerde bioscooptechnologie zoals 4K/HDR om die hoge resolutie ook op televisies te krijgen, resulterend de jongste serie schermen.

Beeld, design & connectiviteit
Dat nieuwe aanbod is in de basis opgebouwd vanuit de drie bekende speerpunten, legt Bram Wouters uit: beeldkwaliteit, design (‘het uiterlijk, maar ook de bekende bouwkwaliteit’) en connectiviteit. ‘We hebben onder meer gefocust op het smart platform, dat nu opnieuw verbeterd is met de komst van My Home Screen 4.0’ – waarover later meer.
Een nieuw speerpunt is de geluidskwaliteit, vertelt Bram Wouters. In een tv- en home entertainmentlandschap waarin de steeds plattere schermen zijn gaan inleveren op de audioweergave, wat effectief het tijdperk van de soundbar heeft ingeluid, is Panasonic zich juist weer op luidsprekers in de televisie gaan richten. In het GZW2004 topmodel vind je naast een door Technics getunede soundbar zelfs omhooggerichte speakers bovenin de behuizing voor een volledige Dolby Atmos-ervaring. Dat is niet alleen een wereldprimeur, maar ook bijzonder omdat we daar als markt al jaren vandaan gaan. De Jeno-engine van het geluidssysteem is eveneens afgestemd door de engineers van Technics. Alle andere 4K-modellen hebben de omhooggerichte extra speakers niet, maar ondersteunen wel de mogelijkheden van Dolby Atmos, wat betekent dat je eenvoudig een set speakers aan kunt sturen in volledige surround.
‘Een belangrijk speerpunt dat erbij is gekomen, is dus die focus op beeld én geluid, waar we volgens ons erg goed in geslaagd zijn. Je vindt bijvoorbeeld voor het eerst ook een subwoofer-aansluiting op alle OLED-modellen, om ieder gewenst merk sub aan de ervaring toe te kunnen voegen.’ Panasonic bouwt zelf geen subwoofers, maar een instapmodel van de concurrent (Yamaha, 200 euro) laat tijdens één van de demo’s evenwel goed horen wat de mogelijkheden zijn voor die extra dimensie in de weergave. Wat Panasonic wèl zelf aanbiedt, is een nieuwe generatie soundbars. Specifiek zijn dat de SC-HTB900, SC-HTB700 en SC-HTB510. De HTB900 en HTB700 ondersteunen Dolby Atmos en DTS:X. In de SC-HTB900 en HTB510 is Chromecast ingebouwd voor bediening en streaming vanaf een smartphone of tablet. De soundbars werken ook met Google Assistent, wat betekent dat de modellen handsfree bediend kunnen worden via spraakopdrachten.
Het topmodel HTB900 is in de basis ontworpen voor filmgeluid, maar biedt ook uitkomst voor de muziekliefhebber. Een goed voorbeeld is de nieuwe Berlin Philharmonic Hall-modus, die het fantastische geluidsveld van één van ‘s werelds beste concertzalen nabootst. De engineers van Technics die het apparaat het label ‘Tuned by Technics’ hebben opgeleverd, hebben de HTB900 zo afgesteld dat het geluid niet alleen zo goed mogelijk gefinetuned is, maar ook is afgestemd op het beeld. Laten we verder in dat beeld duiken.

Flagship OLED: GZW2004
De Panasonic GZW2004 beleefde zijn wereldpremière reeds op de CES in Las Vegas, maar de beursvloer in Frankfurt geeft ons voor het eerst een beter kijkje op de nieuwe vlaggenschip OLED-televisie. Vooral de interne processor trekt de aandacht. De HCX PRO Intelligent processor, de krachtigste processor van Panasonic tot nu toe, maakt dat de toestellen naast HDR10, HDR10+ en Dolby Vision ook HLG en HLG Photo ondersteunen, waarmee ze dus volledig compatibel zijn met alle op dit moment commercieel beschikbare HDR- formaten.
Nieuw is onder meer de dynamische 3D LUT (lookup table) voor accuratere kleurweergave, terwijl gebiedsanalyse zorgt voor een preciezer contrast.  Local dimming werd doorontwikkeld om dat ook vanaf de 800-serie aan te kunnen bieden, terwijl het Absolute Black Filter (ABF) zorgt voor reducties van reflecties van omgevingslicht voor een meer natuurlijke weergave. Reflecties in OLED-schermen kunnen wat rood uitkomen, wat ABF tegen moet gaan. De GZW2004 wordt gepresenteerd als ‘de televisie met de beste bioscoopbeleving ter wereld’; een aantal van de aantrekkelijkste functies van het flaghship model is nu ook toegepast op alle OLED en de meeste LCD TV’s voor 2019 van Panasonic. Alleen het instapmodel in het 4K LCD-assortiment biedt deze ondersteuning niet.

Professional Edition
De jongste lijn OLED-schermen van het merk is de eerste serie waarbij het vlaggenschip het OLED Professional Edition-logo mag dragen. Dat komt omdat deze generatie schermen éérder in het productieproces bij Panasonic aangeleverd worden en de fabrikant daardoor een veel grotere rol speelt in de afwerking van het product. ‘Het panel wordt weliswaar nog altijd bij LG ingekocht, maar daar gaan vervolgens onze eigen experts mee aan de slag. Zo’n ‘open cel-panel’ wordt volledig in-house afgerond, met als resultaat onder meer een hogere gemiddelde lichtopbrengst, wat zich uit in meer contrast en detail.’
Ook de voeding is aangepast, met meer vermogen wat eveneens de lichtopbrengst ten goede komt. ‘Dat is mogelijk dankzij een betere koeling voor het panel, met kennis opgedaan in het plasmatijdperk waarbij we ook gebruikmaakten van de techniek om pixels individueel aan te sturen. Kennis en kunde die dus niet verloren is gegaan, maar op deze manier opnieuw kan worden benut.’
OLED is duidelijk een groeimarkt, ook voor Panasonic. Voor 2019 verdubbelt het merk het aantal OLED-series daarom naar vier: de GZW2004, GZT1506, GZW1004 en GZW954. Al deze tv’s zijn uitgerust met de HCX Pro Intelligent processor van Panasonic. Naar verwachting zullen alle OLED-modellen het UHD Premium- certificaat krijgen. Dit jaar worden er bovendien drie nieuwe 4K LCD-series geïntroduceerd: de GXW904, GXW804 en GXW704.

Colourist Dado Valentic

Kleurkunst
Naast de ondersteuning voor de nieuwste generatie dynamische formaten HDR10+ en Dolby Vision, zijn alle OLED-modellen getuned door Hollywood-colourist Stefan Sonnenfeld – een gegeven waar het merk in de nieuwe commercial graag de aandacht op vestigt. Niet voor niets overigens, Sonnenfeld behoort tot het handjevol gerenommeerde kunstenaars dat kleur optimaal weet aan te wenden voor het vertellen van verhalen en het communiceren van emotie, en werkte samen met de grootste namen in Hollywood. Zijn vaardigheden als colourist zijn terug te zien in onder meer A Star is Born, Wonder Woman, Man of Steel, Star Wars: The Force Awakens en Jurassic World.
Om de verregaande samenwerking met filmmakers verder in te kleuren, werden we op de beursvloer in Frankfurt getrakteerd op een workshop van colourist Dado Valentic – of zeg maar gerust masterclass. Het is namelijk op z’n zachtst gezegd indrukwekkend hoe hij met een aantal ogenschijnlijk eenvoudige ingrepen laat zien hoe de volledige sfeer van een scène verandert. Een actieshot krijgt een instant ‘Jason Bourne-vibe’ door wat blauwtinten, een explosie spat explicieter van het scherm door wat getweak aan de contrasten van de vlammen, en een random gezichtsuitdrukking krijgt op bijna magische wijze romantische aspecten met wat subtiele toevoegingen in warmte en kleur.
De kleurspecialist die onder meer aan Netflix-serie Marco Polo werkte, laat bovendien zien hoe Panasonic echt een vertaalslag weet te maken van Panasonic Hollywood Lab als concept naar de daadwerkelijke resultaten voor de consument. Het merk is dan ook trots op het feit dat de beeldkalibratie van de toestellen uit de doos al nagenoeg perfect is, hooguit nog aan te passen aan de specifieke thuisomgeving van de consument.
Tijdens zijn dagelijkse werkzaamheden maakt Valentic net als Sonnenfeld – waaraan hij refereerde als een moderne Rembrandt – gebruik van de OLED-schermen van Panasonic als grote referentiemonitoren. Opnieuw een bijzondere mijlpaal voor Panasonic, want in de professionele sector waren tot voor kort alleen de veel kleinere monitoren van Sony – met een prijskaartje vanaf 30.000 euro – goed genoeg om die klus aan te kunnen. De nieuwe generatie OLED’s weet die kwaliteit in het weergeven van lastige scènes met variabele helderheid en contrast niet alleen te evenaren, kleur-artiesten zoals Sonnenfeld en Valentic kunnen nu voor het eerst met 65 inch aan de slag. Wel zo prettig als er een hele groep journalisten over je schouders meekijkt in de imponerende wereld van kleuroptimalisatie.

Design en smart features
Eerder in het verhaal haalden we aan dat Panasonic naast de speerpunten beeld en geluid ook heeft ingezet op design en connectiviteit. Over dat eerste kunnen we vrij kort zijn, want het ‘less is perfection’ credo, waarbij de eenvoud van het ontwerp de karakteristieken van het beeld moet benadrukken, geeft de hele serie een uiterlijk waar weinig over te zeggen valt. Op een goede manier, overigens. De vorm staat simpelweg in het teken van de kwaliteiten van het beeld, met weinig opsmuk eromheen. Ook het instapmodel heeft een focus op het scherm zelf gekregen. Aan de achterzijde vinden we een strakke afwerking met onder meer klepjes voor het wegwerken van de kabels, terwijl een compacte stand en voldoende ruimte voor een soundbar aan de onderzijde het geheel afmaken. Bij het onderdeel connectiviteit willen we wel wat langer stilstaan, vanuit de filosofie dat de producten van Panasonic altijd net wat meer brengen dan de consument verwacht.
‘Apps zijn slechts de basis van een smart platform’, zegt Bram Wouters. ‘De added value van onze producten, waarin onze dealers een rol hebben om dat op de consument over te brengen, vind je daarom ook in de vele smart features van deze televisies.’ Denk daarbij aan een zeer handige functie als in-house streaming, waarmee je het tv-signaal van je ‘hoofdtelevisie’ gemakkelijk naar iedere tweede toestel in huis – in de badkamer, slaapkamer of tuin, bijvoorbeeld – kunt sturen, waardoor dat model enkel nog in het stopcontact hoeft. Ook zijn de tv’s voorzien van Hotel TV-functionaliteit: het apparaat uit- en weer aanzetten maakt dat het toestel standaard weer op HDMI 1 staat, voor wie wat moeite heeft die instelling te vinden. Dankzij Crestron en Control4 is je televisie bovendien gemakkelijk mee te nemen in je dagelijkse domoticaschema, in lijn met al die andere variabelen van het moderne smart home, waaronder de verlichting, gordijnen en thermostaat.
Het interessantst wellicht is My Home Screen 4.0, voorzien van een nieuwe interface waarmee je het gebruikersmenu volledig naar eigen voorkeur in kunt richten. De lay-out van het startscherm is bijvoorbeeld opnieuw te configureren voor gepersonaliseerde lay-outs, terwijl toegang tot VOD en uitzendingen gemakkelijker is gemaakt dankzij sneltoetsen voor live tv, aangesloten apparaten en apps zoals Netflix, Amazon en YouTube. Gebruikers kunnen aan het startscherm zelfs veel bekeken tv-zenders toevoegen.

UHD Blu-ray
Over toevoegen gesproken, wie zijn favoriete films op zo’n fraaie 65 inch OLED toch liever niet via Netflix streamt maar vanaf een echt hi-res medium afspeelt, kan bij Panasonic nog altijd terecht voor prijswinnende Blu-rayspelers om het home entertainmentsysteem uit te breiden. Op het gebied van mediaspelers zet het merk namelijk nog volop in op de UHD-spelers, met als topmodel de nieuwe DP-UB9004 die vorig jaar werd geïntroduceerd.
De speler van referentieklasse vervangt de UB900, één van de eerste premium UHD-spelers van het merk, en tilt prestaties naar een hoger niveau met onderdelen die het apparaat inmiddels een EISA-award opleverde High-End UHD Blu-rayspelers 2018-2019. Dat dankt het vlaggenschip aan onder meer THX-certified audio, een metalen chassis voor minder ruis en vibratie, geïsoleerde circuit boards en 7.1-kanaals verwerkingsvermogen. Van ruime HDR-ondersteuning en remastering tot Hi-res audio en gebalanceerde stereo uitgangen: de DP-UB9004 is een echt uithangbord voor de technologische kennis van het merk.

Experience fresh
Eveneens nieuw in het 2019-aanbod zijn twee magnetrons en twee slowjuicers als uitbreiding op het assortiment kleine keukenapparaten voor gezonde verse voeding. De NN-CD87 slimline combinatiemagnetron is voorzien van een veelvoud aan innovatieve functies, waaronder de Genius-sensor die het stoomniveau registreert voor optimale verwarmings- en kookresultaten. De magnetron controleert de warmte op basis van de stoom die van het voedsel komt en kan zo de benodigde tijd aanpassen zonder dat er mensenhanden aan te pas komen. Verschillende automatische menu’s maken gebruik van de Genius-sensor. Hierdoor hoeft bij deze menu’s geen tijd of het gewicht van de ingrediënten te worden ingesteld om ervoor te zorgen dat de juiste kook- of verwarmingstijd wordt gebruikt.
De NN-CD87 heeft ook een ‘One-Push Reheating’-knop waarmee heel eenvoudig de Genius-sensor de opdracht wordt gegeven automatisch de precieze verwarmingstijd te berekenen.
De magnetron is bovendien weer uitgerust met de bekende Inverter terchnologie van Panasonic, die het vermogen nauwkeurig controleert, zodat voedsel voorzichtig en gelijkmatig gaar wordt en voedingsstoffen behouden blijven.

ROWDY Barber Shop

De nieuwe MJ-L700 en MJ-L501 slowjuicers van Panasonic werden gepresenteerd als ‘het toonbeeld van het Experience Fresh-concept’, doordat elke gezonde druppel uit koudgeperst sap wordt gemaximaliseerd. Bovendien kun je de MJ-L700 hele stukken fruit voeren zonder dat deze vooraf gesneden of geschild hoeven worden, voor optimaal gebruiksgemak en behoud van vitaminen. De langzame RPM voorkomt oxidatieschade en moet ervoor zorgen dat er meer gezonde spijsverteringsenzymen heel blijven. Beide modellen behoren tot dezelfde designlijn als de Croustina broodbakmachine die in augustus 2018 werd aangekondigd en zijn verkrijgbaar in wit en zwart met een hoogwaardige matte afwerking.
Uiteraard was er tot slot ook volop aandacht voor de Beauty producten van het merk, zoals de shavers, trimmers en epilatoren. Het gaf andermaal inzicht in hoe Panasonic vanuit de expertise aan de pro-kant kwaliteit naar de consument weet te brengen, wat in Frankfurt steevast reden is om tijdens de persconferentie binnen elke categorie een professional uit de dagelijkse praktijk naar het podium te halen. In de meeste kapperszaken vind je de pro-trimmers van het merk, dus ook een hairstylist is dan geen verrassende gast bij PanaCon – zoals de eigenaar van de Berlijnse ROWDY Barber Shop ons haarfijn wist te vertellen.

Yosuke Matsunaga, Managing Director Panasonic Appliances Europe

Highlights Panasonic Convention 2019
Volgens traditie werd onze rondgang door het Kap voorafgegaan door een presentatie van de hoofdlijnen van het evenement. Yosuke Matsunaga, Managing Director Panasonic Appliances Europe, nam ons mee langs de ontwikkelingen van het merk en sprak onder meer over het belang van duurzaamheid en schone energie. Dat bracht ons bij de Panasonic air-to-water heat pumps, een inventieve lucht/water-warmtepompenserie die deel uitmaakt van een nieuwe generatie verwarmings- en airconditioningsystemen die ontworpen zijn om het huis te verwarmen of te koelen en om warm water te produceren. De warmtepomp van Panasonic moet besparingen tot 78 procent opleveren op de verwarmingskosten in vergelijking met elektrische verwarmingselementen. In oktober is gestart met de productie van residentiële lucht/water-warmtepompen op de nieuwe locatie in Pilsen, Tsjechië, als onderdeel van inspanningen om de airconditioning op de Europese markt te verbeteren. Tot 2025 moet tot dat zo’n 700 procent aan groei opleveren.
Hoogtepunten bij fotografie waren onder meer de gloednieuwe Lumix FZ1000 II die we in april mogen verwachten en de komst van de Lumix S-series volgende maand. Met de Lumix S1 en S1R full-frame camera’s betreedt Panasonic een zeer drukke markt die gedomineerd wordt door Sony, maar met genoeg specificaties om die strijd aan te gaan.

Panasonic, www.panasonic.nl

Rob Nijman

Check Also
Philips Android TV’s: meer ondersteuning
Met de aankondiging dat alle Philips Android TV’s uit 2019 Android 9 Pie bevatten, inclusief ...