IFA Global Press Conference 2019: capture some of the bright lights of the industry!

Redactie Shows

Archief Media Detail 298-2019
Eind april was het weer tijd voor de jaarlijkse IFA Global Press Conference (GPC). Dit jaar was Andalusië in Spanje de bestemming en dan specifiek Punta Umbria… Op dit wereldwijde platform laat de internationale vak- en publieksbeurs voor consumentenelektronica, informatie- en communicatietechnologie en huishoudapparatuur zien wat er te verwachten is op de komende show in september.

Op de vrijdag van het event was het weer tijd voor een aantal fabrikanten om hun nieuws en innovaties mee te delen tijdens de zogenaamde ‘Industry Power Briefings’ en kregen diverse ‘Global Directors’ van het GfK de kans om de marktontwikkelingen te duiden. De zaterdag was het tijd voor de organisatie van de IFA en haar partners om komend event in Berlijn uiteen te zetten.

Industry Power Briefings
Jens Heithecker, Executive Vice President Messe Berlin Group en IFA Executive Director opende de Industry Power Briefings met de mooie woorden: “This is the ‘coast of light’ – this weekend we want to capture some of the bright lights of the industry!” Hieronder volgen een paar highlights.

Philips
Het was de eerste keer dat journalisten kennismaakten met de nieuwe marktleider Philips Personal Health DACH, Marlies Gebetsberger, die uiteenzette hoe haar bedrijf innoveert op het gebied van gegevensgestuurde inzichten in gezondheid. Philips loopt voorop met zijn uitgebreide expertise op het gebied van connectiviteit, big data en kunstmatige intelligentie en heeft de IFA GPC gebruikt om oplossingen voor Philips Sonicar Teledentistry aan te kondigen. Philips Sonicare Teledentistry-service biedt patiënten binnen 24 uur een tandheelkundig consult op afstand van tandartsen die over een vergunning beschikken. De Philips Sonicare-app fungeert als een ‘virtuele hub’ voor persoonlijke mondzorg. Gebruikers kunnen hun volledige mondzorg dagelijks beheren en poetsdata delen met hun artsen, waardoor gepersonaliseerde begeleiding en advies binnen handbereik zijn.

TCL – Frédéric Langin

TCL
Het Chinese merk TCL schetste zijn ambities om een belangrijke speler te worden in Europa, in de categorieën tv, audio en airconditioning in de komende drie jaar. Marek Maciejewski, Product Development Director van TCL Europe, zei dat het bedrijf streeft naar een top-drie positie in Europa tegen 2020 en de top drie van posities voor audio- en airconditioning in 2022. Hij voegde eraan toe dat het bedrijf naar meer landen verhuist, te beginnen in mei met Nederland. Nieuwe TCL-tv’s hebben mini-LED’s in 1000 zones – dat zijn 20.000 LED’s – terwijl de superdunne tv minder dan 1 cm dik is. In juli lanceert TCL Europe zijn eerste hoofdtelefoons – vier reeksen in totaal – en een standalone soundbar. Frederic Langin, Vice President, Sales en Marketing, TCL Europe, zei dat TCL Europe in 2018 43 % groeide en hij markeerde de groei van het merk in Duitsland (50 %) en marktaandeel in Frankrijk (10 %).

Dhr. Fierling, Chief Executive Officer, Haier Europe

Haier
De IFA 2019 GPC was het eerste officiële persevenement dat werd bijgewoond door Haier Europe CEO, Yannick Fierling, na de recente overname van de Candy Hoover Group. Tijdens zijn presentatie benadrukte dhr. Fierling de intentie van Haier om een breed scala aan consumententargets te bedienen dankzij zijn strategie met meerdere merken. Op dit moment staat Haier op de vijfde plaats in West-Europa wat betreft gecombineerde inkomsten. Haier wil in 2022 een van de drie beste groepen worden.

Metz

Metz – Dr. Norbert Kotzbauer, Chief Executive Officer

Na de succesvolle lancering van het nieuwe wereldwijde merk METZ blue in Duitsland, India, Hongkong, maar ook in grote delen van Oost- en Zuid-Europa, heeft Dr. Norbert Kotzbauer, CEO van Metz Blue, tijdens de persconferentie zijn toekomstige roadmap voor wereldwijde merkstrategie aan het internationale publiek gepresenteerd.

Safera
Safera verandert de ‘smart cooking game’ met de lancering van Safera Sense, de ‘First Complete Smart Cooking Sensor’. Safera Sense herkent verschillende kookevents en stelt automatisch timers in, bewaakt de luchtkwaliteit en vertelt u wanneer het tijd is om te ventileren en waarschuwt als het fornuis per ongeluk is blijven aanstaan. Erkka Suvikumpu, CEO Safera verwelkomde alle slimme chef-koks over de hele wereld voor het nieuwe tijdperk van slim koken.

Jens Heithecker, IFA

Hisense Gorenje (DACH)
Julian Lietzau, Marketing Director van Hisense Gorenje (DACH), kondigde aan dat het sponsorschap van het bedrijf van het Euro 2020 kampioenschap zowel Hisense- als Gorenje-merken omvat. Lietzau zegt dat tijdens het sponsorschap van Euro 2020 tv’s, koelkasten, diepvriezers, wasmachines, smartphones, tablets, airconditioning en SDA-producten zullen langskomen. Hij voegde eraan toe dat het sponsorschap bij alle wedstrijden ook de merklogo’s op de scoreborden omvat en dat Hisense tijdens het toernooi de exclusieve leverancier van weergavetechnologie in stadions zal zijn.

GfK Market Insights –
Friedemann Stöckle

Lietzau presenteerde ook de nieuwe Hisense U9 ULED Premium TV-serie, die in september op IFA wordt gelanceerd: “Dit is een kwantumsprong naar wat de toekomst biedt,” zei hij. “Met 33.177.600 pixels is de 75U9E een van de tv’s met de hoogste resolutie die vandaag is gemaakt.”

I. Want. It. Now.
Uiteraard kwamen de ‘cijfers’ van de verschillende productcategorieën ook aan bod. Friedemann Stöckle van GfK trapte af met de bewering dat consumenten van nu geen probleem hebben om te betalen voor innovaties. Dit maakte hij op uit de cijfers, aangezien de meeste apparatuur hooguit drie jaar oud is. Daar is een categorie waarvoor dat niet geld en dat is witgoed.
De wereldwijde markt voor consumentenelektronica van ruim een biljoen euro is al enkele jaren vrij stabiel. 44 procent betreft smartphones, huishoudelijke apparaten hebben een marktaandeel van 17 procent en televisies en camera’s zijn in totaal goed voor 15 procent.

Dr. Christian Göke, CEO, Messe Berlin

De volgende spreker was van IHS Market, Maria Aguete. Zij duidde de snelst groeiende markten van dit moment. Zo is al meer dan de helft van de televisies die worden verscheept voorzien van 4K ondersteuning en in maar liefst 63 % van de toestellen in Europa gaat het om UHD televisies. Het is niet moeilijk te raden waarom… Goedkopere prijzen voor grotere schermen.
Uiteraard viel ook het woord 5G deze dag. Volgens Aguete wordt dit komend jaar breder beschikbaar waarbij video en realtime gaming de kartrekkers zullen zijn als het aankomt op aanschaf. Tot slot zijn stemgestuurde producten nog steeds aan hun opmars bezig en lijkt het Smart Home een groei door te maken. De markt voor slimme LED lampen, alarmsystemen en autonome grasmaaiers is vorig jaar met 8 procent gegroeid.
Een quote die vaak voorbijkwam was: ‘I. Want. It. Now.’ Deze werd voornamelijk benaderd als een kans met betrekking tot het leveren van de ervaring van grenzeloos winkelen. Online verkoop is bij alle sectoren dan ook van levensbelang. Men heeft een ruime keuze en de levering is megasnel. Gelukkig blijven stenen winkels nog wel belangrijk maar dan vooral voor de verkoop van huishoudelijke apparatuur.

Jens Heithecker, IFA Executive Director

Persconferenties
Op de zaterdag waren de persconferenties van de IFA en haar partners. Connectiviteit, kunstmatige intelligentie, spraakbesturing en 5G zijn de grote trends die innovatie voor consumentenelektronica en huishoudelijke apparaten stimuleren dit jaar en ze zullen dit jaar allemaal te zien zijn in het hele netwerk van wereldwijde IFA-evenementen – van ‘s werelds grootste technologiebeurs, IFA Berlijn, naar IFA-evenementen zoals CE-week in juni in New York en CE-China in Guangzhou in september.
IFA Next, de innovatiehub van IFA Berlijn, zet zijn succes voort met een sterke groei. Dit jaar kondigde IFA Next Japan aan als haar eerste officiële Global Innovation Partner. IFA heeft ook de namen bekendgemaakt van de eerste twee keynote speakers op IFA Berlin 2019: Richard Yu, de Chief Executive Officer van Huawei, en Christiano Amon, de president van Qualcomm.

Welcome door Dr. Christian Göke, CEO Messe Berlin

De technologie-industrie was het afgelopen jaar echter niet zonder uitdagingen. Ondanks deze ‘techlash’ blijft de technologiesector de meest vertrouwde sector, hoewel consumenten zich diep zorgen maken over de manier waarop nieuwe technologieën hun toekomst zullen beïnvloeden, zei Margot Edelman, die de bevindingen van de Edelman Trust Barometer presenteerde op de IFA Global Press Conferentie.

Co-innovatie
Messe Berlin CEO dr. Christian Göke benadrukte de redenen voor het ongeëvenaarde internationale succes van IFA. Meer dan ooit was ‘co-innovatie’ de kern van de IFA-ervaring, zei hij: “Geen enkele bedrijfstak functioneert geïsoleerd, maar alleen bij IFA kun je de ware breedte ervan zien, omdat co-innovatie niet alleen elektronica is. Bedrijven concurreren met elkaar. Tomorrow’s Smart Homes worden vandaag geïnnoveerd door bedrijven uit de sector consumentenelektronica, gezondheid en welzijn, witgoed en nog veel meer… en de enige plek waar je ze allemaal kunt zien, is IFA Berlin.”
Innovatie, zei Dr Göke, heeft een platform nodig als een showcase, om vertrouwd te worden, om anderen te inspireren, om geïnspireerd te worden door anderen en om gezien te worden door mensen die anders nooit een bedrijf en zijn innovatie zouden tegenkomen: “En dat is precies wat IFA is: we zijn een vertrouwd platform, dat meegroeit met en de groei van al onze partners bevordert. IFA Berlijn maakt nu deel uit van een wereldwijd netwerk dat retailers, media en consumenten verbindt, zoals geen enkele andere conventie in onze branche,” zei Dr. Göke.

Connectiviteit is de sleutel

Hans-Joachim Kamp, Chairman of the supervisory board gfu Consumer & Home Electronics

Hans-Joachim Kamp, voorzitter van de raad van toezicht van gfu Consumer & Home Electronics, de organisator van IFA, zei dat “de consumentenelektronica en huishoudelijke apparaten industrieën zich voortdurend concentreren op connectiviteit. Meer en meer producten gebruiken kunstmatige intelligentie waarmee ze hun prestaties in de loop van de tijd kunnen verbeteren. Bovendien verbeteren stembestuurde systemen de vaardigheden van de apparaten en breiden ze hun mogelijke gebruiksmogelijkheden uit. Beide industrieën zijn dus zeer innovatief, zoals IFA in Berlijn opnieuw laat zien. Op ‘s werelds belangrijkste beurs voor consumentenelektronica en huishoudelijke apparaten wordt alle innovatie getoond. Bovendien is IFA het perfecte gemeenschappelijke platform voor de industrieën, de handel, bezoekers en media, aangezien het openstaande bestelvolume van meer dan Ä 4,7 miljard aangeeft.”
“In 2018 genereerde de wereldmarkt voor technische consumptiegoederen (TGC) voor het eerst een omzet van meer dan één biljoen euro, een stijging van 3,3 %. Voor 2019 verwachten we opnieuw een omzetstijging van 1 % tot Ä 1.052 ton. Vooral Europa, Noord-Amerika, het Midden-Oosten en Afrika zijn groeimarkten. Voor consumentenelektronica voorspellen we een stabiele ontwikkeling, terwijl huishoudelijke apparaten naar verwachting weer zullen groeien,” besluit Kamp.

De ogen… en de OREN van de industrie

Sennheiser

IFA is altijd visionair geweest, en sinds Albert Einstein het evenement toesprak, is het ook de ultieme showcase voor audiotechnologieën. Daarom hebben IFA en Sennheiser hun Official Audio Partnership aangekondigd op de IFA GPC. Als officiële IFA Global Audio Partner zal Sennheiser niet alleen deelnemen aan IFA in Berlijn, maar ook de internationale reikwijdte van de show ondersteunen, zei Dr. Andreas Sennheiser, Co-Chief Executive Officer van Sennheiser: “Met een continu groeiende markt in China, kijkt Sennheiser er naar uit om deel te nemen aan CE China en de mogelijkheden die we kunnen benutten in die levendige omgeving,” zegt dr. Sennheiser. “Op IFA in Berlijn zijn we vooral verheugd deel uit te mogen uitmaken van IFA Next, waar we onze AMBEO-toepassingen zullen demonstreren op het gebied van Virtual Reality en Augmented Reality – een van de trendthema’s voor de IFA van dit jaar.”

Het IFA panel

Sceptisch
Vertrouwen is een van de grootste problemen waarmee de technologie-industrie in 2019 wordt geconfronteerd, en Margot Edelman, vice-president in het kantoor in Silicon Valley van Edelman, ‘s werelds grootste PR-bedrijf, benadrukte de fragiele fundamenten van vertrouwen in de industrie. Hoewel de technische sector nog steeds het meest vertrouwd is in de wereld, is het publiek sceptisch over een breed scala aan nieuwe technologieën – van blockchain en kunstmatige intelligentie tot zelfrijdende voertuigen en robotica. “Vertrouwen geeft bedrijven de licentie om te werken”, zei mevrouw Edelman, maar over het algemeen: “Veel mensen voelen zich achtergelaten door het tempo van innovatie; 47 % van de ondervraagde mensen gelooft dat technische innovatie te snel gebeurt en zal leiden tot veranderingen die niet goed zijn voor ‘mensen zoals ik’.

Margot Edelman, Vice President, Edelman

Techbedrijven hebben nu een duidelijk mandaat om een grotere rol te spelen in de samenleving, vooral om mensen te helpen nieuwe vaardigheden te ontwikkelen.

Info
De jaarlijkse Internationale Funk Ausstellung (IFA) wordt dit jaar gehouden van 6 tot en met 11 september van 10.00 tot 18.00 uur in het Berlin ExpoCenter City, Messedamm 22, 14055 Berlijn. In 2018 trokken de 1814 exposanten met 161.200 vierkante meters op de IFA meer dan 244.000 bezoekers naar de show. Over een periode van alleen al zes dagen is de verwachting dat IFA een ordervolume van circa € 4,7 miljard heeft gerealiseerd… Hier moet u bij zijn, lijkt me!

Op deze pagina’s vind je naast diverse foto’s eveneens zeer fraai geïllustreerde tekeningen van een kunstenares die de verschillende persconferentie ving in een ‘graphic recording’.

IFA, www.ifa-berlin.com

Ivo van den Broek

Check Also
Wiko onthult View3 en View3 Pro
Smartphonefabrikant Wiko onthulde de nieuwe View3-collectie tijdens MWC 2019 in Barcelona. De View3 en View3 ...