IFA Global Press Conference 2018: “IFA is de kern van innovatie”

Redactie Shows

Archief Media Detail 291-2018
Halverwege april was het weer tijd voor de jaarlijkse IFA Global Press Conference (GPC). Dit jaar was de ‘eeuwige stad’ Rome de prachtige locatie… Op dit wereldwijde platform laat de internationale vak- en publieksbeurs voor consumentenelektronica, informatie- en communicatietechnologie en huishoudapparatuur zien wat er te verwachten is op de komende show in september.

De opzet van de GPC is tweeledig. Op de vrijdag van het event konden fabrikanten hun nieuwe producten laten zien tijdens de zogenaamde ‘Industry Power Briefings’ en kregen diverse ‘Global Directors’ van het GfK de kans om de marktontwikkelingen te duiden. De zaterdag was het tijd voor de organisatie van de IFA en haar partners om komend event in Berlijn uiteen te zetten.

Industry Power Briefings
Na een warm welkom door Jens Heithecker, IFA Director en Executive Vice President Messe Berlin Group was het tijd voor de Industry Power Briefings. Tijdens de meetings met de fabrikanten laat men hun laatste innovaties zien. Deze innovaties kunnen op tal van gebieden zijn.
Zoals ieder jaar trapte Philips de briefings af met aandacht voor ‘Personal Healthcare’ en dan specifiek ‘de gezonde slaap’. Onvoldoende of slechte slaap heeft een impact op uw hele dag: uw energieniveau, voeding, stressniveau, humeur, concentratie, werk en gezinsleven. Op komende IFA presenteert Philips drie oplossingen die mensen helpen gezond te blijven en ten volle te leven. Ten eerste presenteerde ze SmartSleep, een slaap-oplossing waarvan klinisch is bewezen dat deze de diepe slaap verbeterd. De hoofdband maakt de slaap effectiever, zodat de vermoeidheid overdag wordt verminderd en de energie gedurende de dag wordt verhoogd. Het meet de slaapfasen in realtime en genereert op maat gemaakte audiotonen waarvan is bewezen dat ze de diepte en de duur van diepe slaap verbeteren.
Een tweede oplossing is een luchtreiniger die 99,97 procent van de allergenen verwijdert die door de lucht worden overgedragen, zoals pollen, huisstofmijt, dierenhaar, bacteriën en ultrafijne deeltjes, en zorgt zo voor een goede nachtrust. De bewaking en reiniging van de ruimtelucht wordt aangevuld door de slimme bediening van de luchtreiniger met behulp van de app ‘Air Matters’ en Amazon Alexa. Tot slot introduceerde men de Philips Somneo verbonden Sleep & Wake-up Light. Deze ‘wekker’ zal het ‘opstaan’ op een meer natuurlijke manier initiëren met behulp van een kleurrijke zonsopgang. In slaap vallen zou een aangenaam zachtaardig proces moeten zijn. U kunt kiezen tussen de zonsondergangfunctie of de RelaxBreathe-functie. De AmbiTrack-sensor registreert verder parameters zoals luchtvochtigheid, temperatuur, helderheid en storende geluiden om de optimale slaapomstandigheden te bepalen. Net als SmartSleep kan de nieuwe Somneo ook worden verbonden en beheerd met de SleepMapper-app.

8K
Een volgende briefing waar veel ‘tamtam’ omheen werd gemaakt was die van Sascha Lange, Vice President Marketing en Sales van Sharp. Hoewel alweer een tijdje afwezig op de Nederlandse markt kan dit wellicht gaan veranderen. Deze maand moet in Europa namelijk deSharp LV-70X500E televisie met 8K-resolutie en een beelddiagonaal van 70 inch verschijnen. In Japan is deze tv al langer verkrijgbaar maar dan onder een andere naam. Mocht je interesse hebben moet je wel een goed gevulde portemonnee meenemen, hij gaat namelijk € 11.999 kosten… Verder moet je uiteraard voor lief nemen dat er nog nauwelijks 8K content wordt aangeboden. Daarom wordt 2K en 4K beeld digitaal opgeschaald.
Verder waren er briefings van Miele, Fitbit, Huawei, TCL en Radionovelli. Deze laatste deed voorkomen het ‘ei van Columbus’ te hebben uitgevonden met een, naar mijn mening, foeilelijke 4G radio… Alle producten kon men verder in de hotellobby hands on uitproberen.
Tussendoor werd er door de GfK met cijfers ‘gegoocheld’. Gerard Tan, Director APAC, Digital World trapte af met de technologische trends in Asia Pacific. Ik kan me voorstellen dat u denkt wat heb je aan deze cijfers? Maar vergis u niet er waren een driehonderdzestigtal journalisten aanwezig vanuit de gehele wereld… We vervolgden met cijfers van afgelopen jaar van groot huishoudelijke en klein huishoudelijke apparaten en hoe het komende jaar eruit gaat zien. Voor sommigen uiterst interessant en voor sommige minder. Voor alle cijfers verwijs ik jullie door naar de website van de IFA of GfK.

Chris
Een laatste briefing waar ik nog wel even bij stil wil staan is die van Paul Gray, Director Research and Analysis | Technology, Media & Telecom, IHS. En Daniel Mieves, Head of Marketing at German Autolabs. Gray geeft aan dat kunstmatige intelligentie en spraaktechnologie vooral tot hun recht komen in de moderne auto. Dit jaar zijn er al meer dan 65 miljoen verbonden apparaten in auto’s. Dat is zo’n 27 procent van alle auto’s in zowel Europa als de Verenigde Staten. Steeds vaker wordt kunstmatige intelligentie en ‘deep learning’ ingebouwd, onder meer ten behoeve van infotainment en objectdetectie. Gray voorziet een enorme groei van dit soort systemen tot wel 120 miljoen stuks in 2025. Spraakgestuurde systemen in auto’s groeien volgens Gray even snel als spraakgestuurde luidsprekers en andere toepassingen voor in huis. “Het is hard nodig ook”, aldus Gray. “We worden steeds vaker afgeleid van de weg doordat we berichtjes van onze smartphone willen lezen, en technologie kan ons daarbij helpen.” Gray doelt daarbij op rijhulpsystemen als adaptieve cruise control of een rijstrook-assistent. Het probleem is volgens Gray dat het nog erg lang gaat duren voordat deze technologie gemeengoed zal zijn op de wegen. “Europeanen doen gemiddeld negen jaar met een auto en Amerikanen elf. Veel van die auto’s moeten het zonder enige vorm van slimme technologie doen.”
Het Duitse Autolabs wil zich met zijn systeem Chris vooral op die laatste categorie richten. Het is letterlijk de oplossing die TomTom jaren geleden koos toen maar weinig auto’s navigatie aan boord hadden: een los kastje dat aan de autoruit wordt bevestigd en via de smartphone bijvoorbeeld je entertainmentsys ook met gesproken commando’s naar de juiste bestemming brengt. Chris reageert ook op handgebaren en zal zijn debuut maken in september tijdens IFA.

Persconferenties
Op de zaterdag waren de persconferenties van de IFA en haar partners. Hiervoor namen we plaats in een fraaie cinema in de buurt van het hotel.
Slimme en verbonden apparaten voor thuis, krachtige AI-toepassingen die diep geïntegreerd zijn in consumentenelektronica en wellnessproducten, en tv’s met een steeds betere schermkwaliteit behoren tot de grote trendsetters komend jaar in Berlijn. Dit is samengevat wat we kunnen verwachten in september. Maar er was ook gelegenheid om het succes te vieren van IFA NEXT, het innovatieplatform voor startups, onderzoeksinstituten en bedrijven, dat in première ging afgelopen IFA. Dit jaar zal IFA NEXT aanzienlijk groeien, met nog meer toegewijde ruimte in Hal 26.
IFA Global Markets is ook klaar voor verdere groei. Dit evenement brengt leveranciers, componentenfabrikanten, OEM’s en ODM’s samen met een breed scala aan potentiële klanten, allemaal op een speciale plek in STATION Berlijn in de buurt van de Potsdamer Platz. IFA Global Markets is snel geëvolueerd tot Europa’s grootste sourcing-show voor de sector consumentenelektronica. Het laatste nieuws was gelijk een nieuwe topic op IFA 2018: Shift AUTOMOTIVE, de nieuwe tweejaarlijkse conventie over de toekomst van mobiliteit. Hierin wordt verkend hoe nieuwe autotechnologieën de manier van denken, leven en rijden veranderen. Shift AUTOMOTIVE is een joint venture van de Geneva International Motor Show, Palexpo, IFA en Messe Berlin. De eerste Shift AUTOMOTIVE vindt plaats op 4 en 5 september, ten tijde van de IFA in Berlijn, gevolgd door de Shift AUTOMOTIVE in maart 2019 in Genève.

Co-innovatie
Tijdens de persconferentie krijgen diverse sprekers de tijd om hun punten uiteen te zetten alvorens deel te nemen aan een panel discussie aan de hand van vragen uit het publiek.
We trapten af met Dr. Christian Göke, CEO van Messe Berlin die aangaf dat technologische mega-trends innovatie aandrijven, met componenten die steeds kleiner en steeds krachtiger worden, die op hun beurt nieuwe technologieën zoals spraakbesturing en kunstmatige intelligentie versterken. “IFA is de organisator voor al deze innovatie, het is de verbindende factor voor het wereldwijde technologie-ecosysteem”, aldus Dr. Göke. “Dat komt omdat het niet slechts een sector is die innoveert, maar zeven, acht of negen verschillende industrieën die allemaal proberen dezelfde problemen op te lossen en de grens van innovatie voort te duwen. Elke industrie brengt zijn eigen kennis, inzichten en vaardigheden naar de tafel. Al deze sectoren leren van elkaar, ze inspireren elkaar. Dat is co-innovatie op zijn best. “Hans-Joachim Kamp, voorzitter van de raad van toezicht van de IFA-organisator, gfu Consumer & Home Electronics, zei: “Producten en productcategorieën zijn steeds meer verbonden. In ons dagelijks leven zien we de onmiddellijke impact in consumentenelektronica en huishoudelijke apparaten. Daarom is IFA de beste plaats en het beste platform om deze grote technologietrends te verkennen en te presenteren. Geen enkele andere beurs voldoet zo ruim aan de behoeften van toonaangevende merken, retailers, consumenten en media als IFA. De tiende verjaardag van Home Appliances @ IFA en het feit dat IFA een nieuw record heeft gevestigd met een bestelvolume van 4,7 miljard euro vorig jaar demonstreren waarom IFA de kern van innovatie is. “

Omslagpunt
Jürgen Boyny, Global Director Consumer Electronics, GfK Retail en Technology, gaf commentaar op de algemene marktontwikkelingen: “Het is de consument die ertoe doet: industrie innoveert om aan de behoeften van de consument te voldoen; ze zouden tenslotte nieuwe producten moeten kopen. Nu mensen digitaal verbonden zijn, willen ze het meeste uit deze ervaring halen. Klanten willen de technologie zo snel mogelijk ten volle benutten. Ze willen entertainment en communicatie, levensstijl en gemak. Zodra consumenten het gebruik van een innovatie kunnen zien en begrijpen, zijn ze bereid daarvoor te betalen.”
Tot slot kwam IFA-directeur Jens Heithecker aan het woord. Hij gaf aan dat vanuit het IFA-perspectief ze de belangrijkste trends bij merken, startups, uitvinders, retailers en consumenten zien. En wat voor hen vanzelfsprekend is, is dat ze op een omslagpunt staan voor een drastische versnelling van innovatie, aangedreven door megatrends van technologie en steeds nauwere samenwerking in het gehele ecosysteem van de industrie. Heithecker: “Dit zal de groei een kickstart geven, ons leven veranderen en zal binnenkort de term ‘consumentenelektronica’ een geheel nieuwe betekenis geven.”

Info
De jaarlijkse Internationale Funk Ausstellung (IFA) wordt dit jaar gehouden van 31 augustus tot en met 5 september van 10.00 tot 18.00 uur in het Berlin ExpoCenter City, Messedamm 22, 14055 Berlijn. In 2017 trokken de 1805 exposanten met 159.000 vierkante meters op de IFA meer dan 240.000 bezoekers naar de show. Over een periode van alleen al zes dagen is de verwachtingdat IFA een ordervolume van circa € 4,7 miljard heeft gerealiseerd… Hier moet u bij zijn, lijkt me!
In dit artikel vind je naast diverse foto’s eveneens zeer fraai geïllustreerde tekeningen van een kunstenares die de verschillende persconferentie ving in een ‘graphic recording’.

Ivo van den Broek

IFA, www.ifa-berlin.com

 

 

 

Check Also
Cedia: Joel Silver: Lifetime Achievement Winner
De Cedia heeft begin september Joel Silver de ‘lifetime Achievement Award’ van dit jaar uitgereikt. ...