Panasonic Convention 2018: A better life, a better world for another 100 years

Redactie Coverstory

Archief Media Detail 291-2018
Een jubileum in een jubileum: Panasonic vierde met Europese dealers en de media zijn honderdste verjaardag, en had daarbij ook aandacht voor tien jaar Lumix. Enter de Lumix GX9, met 20 fps in volledige resolutie en 80 M high resolutie-shot, beeldstabilisatie in lens en body met 6.5 stops. Panasonic staat ook na honderd jaar niet stil.

De jaarlijkse februari-trip naar de Panasonic Convention in Frankfurt is inmiddels een vaste waarde in de agenda van Media Detail, maar afgelopen maand liep dat toch nèt even anders. 2018 staat bij de Japanse elektronicagigant namelijk in het teken van de honderdste verjaardag, en daarom werden Europese dealers en de verzamelde ‘consumentenelektronicamedia’ naar Palma de Mallorca gevlogen, dé toeristenbestemming in de Balearen. Want jezelf even goed in het zonnetje zetten in februari, daarvoor moet je naar een Spaans eiland!

Voorbeschouwing
Voordat we ons op de beursvloer en in de wereld van de nieuwste producten van Panasonic begeven, spreken we af met Marieke van Leeuwen, Marketing Manager Consumer Electronics vanuit het Nederlandse kantoor in Den Bosch. We zijn immers een jaartje verder sinds enkele ingrijpende veranderingen in de organisatiestructuur in de nationale markt en vragen ons af: hoe is dat in 2017 verlopen, en wat zijn de verwachtingen en eventuele koerswijzigingen voor 2018?
“We kunnen terugkijken op een succesvol jaar,” zegt Marieke. “Meer focus op mid-en high end-producten en een betere klantmix hebben ervoor gezorgd dat Panasonic Nederland verder heeft kunnen groeien. Dankzij deze verbetering ligt er een beter fundament waar Panasonic komende jaren op door kan groeien.”

Kwaliteitsmerk
We hebben in onze coverstory van vorig jaar uitgebreid gesproken over Panasonic als merk en het beeld van een duurzaam productassortiment, met bepalende kenmerken als materialen, beeldkwaliteit en design. Hoe is de organisatie er vanuit Nederland in geslaagd om Panasonic als kwaliteitsmerk voor het voetlicht te brengen?
“Kwaliteit is inderdaad key voor ons merk. Dat is dus ook de rol van ons merk in het schap van de retailer. Ook in 2018 hebben wij nieuwe toevoegingen aan de verschillende line-ups gedaan met de focus op high-end. Denk hierbij aan de OLED-tv’s maar ook aan de recent geïntroduceerde LUMIX G9 die zich met name richt op de serieuze fotograaf.”

Wat betekent dat voor de detaillist?
“Panasonic heeft de verantwoordelijkheid om ervoor te zorgen dat de retailer het Panasonic-verhaal kan vertellen. Kennis op de winkelvloer en daarmee training staan daarom centraal bij ons. Daarnaast bieden wij meer en meer online materialen aan, direct of indirect, die verdiepen op consumentvoordelen van de kwalitatieve features van Panasonic. Het grootste gedeelte van de consument oriënteert zich online, onze informatievoorziening daar is dus ook erg belangrijk.”
Binnen de retail ligt de nadruk niet alleen op het verkoopgesprek, maar ook op die informatievoorziening, en daarnaast op de juiste presentatie van het product. “Sinds vorig jaar hebben we daarom binnen marketing een collega die zich specifiek bezighoudt met trade marketing: per kanaal wordt de informatie en presentatie afgestemd op de bijhorende productfocus en de consument.”
Interessant: Panasonic Nederland zal in het verlengde daarvan voor het eerst sinds jaren komend voorjaar (medio april) op een centraal gelegen locatie weer een dealershow organiseren. Deze Panasonic Experience staat in het teken van uitgebreide demonstraties en infosessies om ook daar de nieuwe line-up te kunnen presenteren. Wordt vervolgd!

Convention 2018: plenaire presentatie
Goed, Panasonic Nederland weet wat er te doen staat. Door naar het programma op Mallorca, want we zijn natuurlijk vooral geïnteresseerd in de nieuwe modellen die we op de markt mogen verwachten.
Zoals we inmiddels gewend zijn van de Panasonic Convention zorgt de plenaire ‘presentatie die aan het begin van een middag vol productdemonstraties gepland staat altijd voor een duidelijke roadmap: waar staat het merk, wat zijn de jongste toevoegingen aan het aanbod en wat zijn de plannen voor de nabije toekomst? Samen met Van Leeuwen nemen we de presentaties en de cijfers onder de loep, waarna we kennis zullen nemen van (en maken met!) het 2018-assortiment.

Marktcijfers
Eén van de eerste sprekers, als we de sympathieke presentator Tobias Häusler buiten beschouwing laten, is Vice President of Appliances Junichiro Kitagawa, die zijn verhaal uiteraard begint met een stukje historie. Het is tenslotte niet ieder jaar dat een merk zoals Panasonic zijn honderdste verjaardag viert. Vervolgens deelt hij ook wat ‘moderne’ cijfers, zoals de verhouding van de Europese omzet ten opzichte van Panasonic wereldwijd. Aan de consumentenkant van het verhaal – Panasonic heeft toch vooral ook zakelijke klanten – wordt specifiek stilgestaan bij één van de highlights van het voorbije jaar: de Lumix GH5 camera, een absolute topper in zijn segment.In heel Europa tekent de consumentenmarkt voor zo’n 40 procent van de totale omzet, weet Yosuke Matsunaga, Managing Director Consumer Marketing, met een stevige focus op vier segmenten: mirrorless camera, airconditioning, personal care en keuken. Die moeten in 2018 dan ook 25 procent van de opbrengst gaan bepalen en in 2020/21 zelfs 50 procent, zo luidt de begroting. “In Nederland zullen wij die uitgezette strategie volgen,” vult Marieke aan. “Maar daar moet wel bij vermeld worden dat we in Nederland voor de TV-categorie ook een verdere groei moeten maken.”

Airconditioning
Even terug naar Matsunaga: airconditioning? Inderdaad, binnen Europa komen de aspiraties voor de continentale markt deels tot uiting vanuit drie bepalende Panasonic-locaties: het Design Centre in Londen, het Panasonic Lifestyle Research Centre in Wiesbaden en het eveneens in Duitsland gelegen Development Centre in Langen, nabij Frankfurt.
Daar is recent dus een belangrijke nieuwe vestiging aan toegevoegd: de locatie voor de productie van airconditionings in Pilsen, Tsjechië. Hoe belangrijk is die ontwikkeling voor de Nederlandse markt? “Erg belangrijk,” stelt Marieke. “Hier maken we met nieuw A2W-systeem grote stappen vanwege een substantiële groei van deze markt. Een productielocatie in Europa zorgt voor betere flexibiliteit in levering door kortere lead times, maar ook voor betere afstemming op de markt.”

Brood zoals van de bakker
Uit de incubators van de onderzoekscentra van Panasonic komt onder meer ook een nieuwe type broodmachine, de Hard Crust. Volgens Matsunaga mag Panasonic in het Verenigd Koninkrijk inmiddels op een marktaandeel van zo’n 65 procent rekenen. In buurland België is dat zo’n 35 procent, zo blijkt uit de presentatie, want daar telt GfK de verkopen ook. In Nederland niet, maar was dat wel het geval geweest, dan hadden we zeker op dezelfde hoogte gestaan, meent Marieke. “We zijn namelijk het derde land in Europa voor broodbakkers, aangezien wij net als die andere twee landen ‘softbread’ eters zijn. Van origine dan, want ook hier zien we de trend naar vele broodvariaties.”
“Vandaar dat de menu’s in Panasonic broodbakkers erg uitgebreid zijn en met de nieuwe Hard Crust machine, die overigens ook andere soorten brood bakt, zullen we zeker op deze nieuwe trend inspelen.”

Camera: Lumix GX9
De aandacht verschuift vervolgens vanuit de keuken via personal care, met de voornaamste groei uit grooming (baardtrimmers van mannen, epilators voor vrouwen) naar een ander jubileum: geen honderd jaar Panasonic, maar tien jaar Lumix G-serie. De frontrunners in deze categorie, zoals de GH5, G9 en GH5S, krijgen namelijk een broertje, die door professionele fotografe Viviana Galletta enthousiast aan het publiek wordt voorgesteld: de Lumix GX9.
Deze jongste telg in de Lumix-lijn laat gebruikers levendige, natuurgetrouwe beelden vastleggen in hoge kwaliteit, met een uitstekende resolutie en indrukwekkende kleurweergave. Voortbordurend op de ervaring met superieure DSLM-camera’s biedt de GX9 bovendien een groot aantal creatieve functies. Met zijn compacte body en geavanceerde technologie is het toestel een uitstekende optie voor liefhebbers van straatfotografie: de 20,3-megapixel Digital Live MOS-sensor zonder low-pass filter legt de mooiste details vast. Een optimale gradatie-instelling zorgt voor een groter dynamisch bereik.
De driedimensionale functie Colour Control detecteert kleurtoon, verzadiging en helderheid afzonderlijk, wat leidt tot een rijkere kleurweergave. Vooral de weergave van luchten en menselijke huid wordt hierdoor verbeterd. De Venus Engine produceert bovendien zeer nauwkeurige en toch natuurlijk ogende beelden. Zelfs bij weinig omgevingslicht moeten er heldere beelden geproduceerd worden, dankzij de Multi Process NR van de LUMIX GX9. Deze functie stelt ruis nauwkeurig vast en behoudt alle details.

Traveler-zoom
In het segment camera’s presenteerde Panasonic ook de Lumix DC-TZ200, het nieuwste topmodel in de serie Traveler-Zoom camera’s. Dankzij de LEICA DC VARIO-ELMAR-ultragroothoeklens van 24 mm met een 15x optische zoom en een grote 1 inch High Sensitivity MOSsensor biedt de TZ200 gebruikers de mogelijkheid om gedetailleerde beelden van zeer hoge kwaliteit vast te leggen. Ook kunnen er 4K-video’s worden opgenomen in ultrahoge resolutie.

Voice control
Next: General Manager Michael Friedrich. Een aantal nieuwe audio-oplossingen verschijnt op het toneel, waaronder het HC2020 mini hifi-systeem met Chromecast ingebouwd en nieuwe speakers zoals de GA10 die zich willen mengen op de markt voor voice control – waarna Friedrich zich uitleeft op het afspelen van muziek waar hij per stemcommando de GA10 voor inschakelt.

Van audio naar video
De mogelijkheden van spraakbediening beperken zich overigens niet tot de audiogroepen. De Japanse fabrikant heeft namelijk twee OLED-series en vier nieuwe LCD LED tv-series voorgesteld die naast diverse verbeteringen in beeldkwaliteit en design ook met – toekomstige – integratie van Google Assistant en Amazon Alexa komen. Heb je een 2018 Panasonic smart tv, dan kun je dat toestel straks middels spraak bedienen. ‘Straks’ betekent in dezen dat we nog even moeten wachten op een firmware-update later dit jaar, wanneer Google de Nederlandse taal heeft toegevoegd. Hoe snel Amazon volgt, is nog niet duidelijk, maar het enige wat je daarnaast nog nodig hebt is een slimme speaker – zoals de nieuwe GA10 van Panasonic zelf.
De update voor stembediening komt overigens ook naar de nieuwe UHD Blu-rayspelers van het merk, met als topmodel de nieuwe DP-UB9004. Deze reference class player vervangt de UB900, één van de eerste premium UHD-spelers van het merk, en tilt prestaties naar een hoger niveau. Daartoe kan het apparaat onder meer bogen op THX-certified audio, een metalen chassis voor minder ruis en vibratie, geïsoleerde circuit boards en 7.1-kanaals verwerkingsvermogen. Wacht, THX audio? Inderdaad, het model zet naast ‘Hollywood-beeld’ in op audiokwaliteit met analoge audiocircuits, zoals een speciale audiovoeding, een krachtige D/A-converter en gebalanceerde XLR-uitvoer.
De Panasonic DP-UB9004 verschijnt pas in het najaar, maar is zeker een model om naar uit te kijken. De universele AV-speler ondersteunt zowel HDR10+ als Dolby Vision en kan UHD Blu-ray, VOD en USB-content weergeven. Daarbij beschikt de speler, net als de andere modellen in de line-up, over de Hollywood Cinema Experience (HCX) processor voor een betere beeldverwerking.

Televisies nader bekeken
Op het podium heeft Michael Friedrich inmiddels plaats gemaakt voor Yasushi Murayama, Director European TV Unit, die ons meeneemt in de innovaties van de hierboven al genoemde tv-series: twee OLED-series en vier nieuwe LCD LED lijnen. Sleutelwoorden daarbij: 4K OLED, HCX processors, HDR10+ en topline LCD.
Panasonic heeft nieuwe OLED-lijnen voor de Benelux gepresenteerd; de FZW954 en FZW804 series. Beide series komen met een 2018 OLED-paneel, bieden HDR10+ ondersteuning en zijn voorzien van de HCX-processor. De FZW954 beschikt bovendien over een door Technics afgestelde soundbar onder het scherm.

LCD LED
Het topmodel in de nieuwe LCD LED line-up voor 2018 is de FXW784-serie. Deze modellen komen met het “Art & Interior Glass” frame en zijn gemaakt van aluminium en glas. De FXW724- en FXW654-modellen bieden een dun “Switch Design” waarmee je de voet kan instellen op de volledige breedte van de tv of in een smallere setting naar het midden, op basis van de breedte van het tv-meubel thuis.
Panasonic richt zich met name op 4K Ultra HD tv’s met HDR-ondersteuning, met HDR10, HLG en de nieuwe HDR10+ dynamische metadata technologie. Onder de motorkap vind je de HCX-processor, die opnieuw iets verbeterd is: Panasonic belooft een betere verwerking van snelle bewegingen, meer details en een strakkere kleurweergave. De local dimming-techniek is ook verbeterd. Hierdoor wordt de aanpassing van de achtergrondverlichting gecombineerd met signaal- verwerkingscontrole, zodat de helderheid van de tv ingesteld kan worden op honderden gebieden verspreid op het scherm. Daarbij is de helderheid van de complete serie tv’s met 20 procent toegenomen.
Het topmodel is de FXW784-serie. Deze tv’s hebben dezelfde Hollywood Cinema Experience (HCX) processor als de OLED-schermen voor 2018 en een 4K Pro HDR Cinema-beeldscherm, plus een breed kleurenspectrum. De witbalans is ook verbeterd, met als resultaat accuratere kleuren dankzij de controle die de HCX-processor uitoefent.

Slotwoord
De nieuwe line-up van tv’s brengt ons aan het einde van de plenaire sessie, zodat we vervolgens fysiek kennis kunnen maken met het aanbod bij de vele demonstraties die volgen. Welke producten en ontwikkelingen daarbij met name voor de Nederlandse markt heel boeiend zijn? Marieke: “Voor in de huiskamer uiteraard de OLED tv’s met fantastisch design, hoge beeldkwaliteit en in-house streaming. Voor buiten de Lumix G9 met 20 fps in volledige resolutie (20M), beeldstabilisatie in lens én body met 6.5 stops. En voor in de keuken de prachtige compacte magnetron met stoomfunctie (de GD35), dankzij de bijgeleverde stoompan.”
Qua bepalende ontwikkelingen heeft Panasonic HDR10+ toegepast in de gehele tv line-up, een open standaard die inmiddels ook door twee andere merken wordt omarmd. Wat zijn de verwachtingen? “Wij verwachten dat HDR10+ in de toekomst hét platform zal zijn dat zorgt voor een kwalitatieve kijkervaring die de creatieve intentie van filmregisseurs en cinematografen levert. Daar ligt ook de match met het Panasonic ‘Hollywood to your Home’-thema: geniet thuis van je favoriete films, exact zoals de filmmaker het bedoeld heeft!”

Panasonic 30 jaar sponsor Olympische Winterspelen
De trip naar de Panasonic Convention viel dit jaar samen met de Olympische Winterspelen. Vast geen volledig toeval, want ook dat evenement stond in het teken van een jubileum. Panasonic is namelijk sponsor sinds Calgary in 1988 en vierde met de Spelen in Pyeongchang daarom drie decennia sponsorgeschiedenis. Gedurende die drie decennia heeft Panasonic met zijn geavanceerde AV-technologie aan de Olympische Spelen bijgedragen. Na het recente succes in Rio in 2016 heeft het Japanse merk in Pyeongchang de openingsceremonie en de afsluitende festiviteiten voorzien van oplossingen waarvoor de nieuwste AV-apparatuur en projectiemappingtechnologie worden gebruikt.
Panasonic leverde ter ondersteuning van de openings- en sluitingsceremonie circa 80 compacte projectoren met hoge helderheid uit de 30.000-lumen klasse, broadcast-grade 2ME Live Switchers uit de AV-HS6000-serie en een volledig assortiment AV-systemen aan het Olympische Stadion. Ook werden er op de wedstrijdlocaties zo’n 42 led-videoschermen en videosystemen met een totaal schermoppervlak van 1640 m² geïnstalleerd. Als onderdeel van de nieuwe initiatieven van het bedrijf voor 2020 is er bovendien op proef een multi-videodistributiesysteem en 360-graden camera’s worden gebruikt, dus ook daar is Panasonic klaar voor de toekomst.

Panasonic, www.panasonic.nl

Rob Nijman

Check Also
DoorBird nu via Invision Europe
DoorBird, fabrikant van elegante en makkelijk te integreren video-intercom systemen, wordt vanaf heden in de ...